Monday 2 February 2015

Trip to Krabi (Part 1).

Assalamualaikum everybody..

Dah lama beta tak post blog ni. Makin lama makin berhabuk aku tengok ni hah..

Ok, Btw, aku ada benda nak bagitau dekat korang semua yang aku dah nak habis belajar degree dah ni. Tinggal satu sem je lagi nak habiskan my degree year. Just can't wait to face working field even though people say that studying is better than working.

Now, I would like to emphasize on my vacation to Krabi Thailand. Actually, this is my first time to go there. I went there with my 4 girls. So crazy right since I am the only guy to join this vacation.

I went there for four days from 27th-30th January 2015. Baru lagi kot. But the main point that I would like to stress is that this place is so amazing with its breathtaking scenery and amazing people with lots of smiles. Smiles is everywhere. That's why Thailand is called as land of smiles.

Aku pergi ke sana naik flight AirAsia. Actually, aku x beli penginapan since aku join diorang sebulan sebelum ke Krabi. So, aku plan nak walk-in je lah untuk penginapan tu. Aku naik flight dari KLIA2 pukul 7.15 pagi dan sampai di sana pada pukul 7.30 pagi waktu Thai. Perjalanan KL-Krabi mengambil masa sebanyak 1 jam 15 minit je. Dekat pun dekat.

Lepas tu, kitorang naik minivan dari airport ke Ao Nang. Kami memilih pantai Ao Nang instead of going to Krabi Town because Ao Nang is a beach wit full of tourist attractions. Kalau pergi Krabi Town tu, dia macam just bandar kecil sahaja. Harga minivan tu adalah sebanyak 750 baht atau RM75. Since kitorang naik 5 orang, so each of us spend 150 baht or RM15. Ada jugak option lain iaitu bas. Harga sama je, 150 baht tapi lambat laa sampai sebab nak kena tunggu orang penuh and banyak berhenti.

Sampai je kat Ao nang tu, kitorang terus cari penginapan yang vogue gitu. Cari punya cari punya cari, akhirnya aku dapat jugak sebuah bilik standard. Nama hotel tu Lanna Beach GuestHouse. Harga yang sangat murah iaitu 800 baht per night atau RM80 semalam. Aku recommendkan dekat korang untuk pergi ramai2. Confirm jimat.

Lanna Beach GuestHouse. 
Dah dapat penginapan. Settle satu hal. Lepas tu apa lagi, keluar laa kita. Keluar mencari travel agency di ao nang dan tanya pasal pakej2 yang disediakan. Nasihat aku utk korg semua pilih travel agency yang menawarkan harga yang murah. Jangan sampai dekat satu je agency, terus beli. Nanti menyesal x berlagu tau.

Nak survey tu mestilah kne makan kan? So, kitorang pergi laa lunch. Aku order pad thai shrimp dgn nescafe ice. Nah aku bagi gambar pad thai shrimp. Biar korang terliur tengok.. huahhahahaha.. Total lunch aku adalah 140 baht atau RM14. Mahal laa jugakk.


Akhirnya setelah pusing punya pusing, dapat laa jugak harga yang murah. Kami beli pakej Hong Island long tail boat yang berharga 700 baht for full day. And for second pakej, kitorang beli pakej hot stream waterfall, emerald pool n elephant trekking which costs 900 baht. So, total perbelanjaan untuk dua2 pakej ini adalah sebanyak 1600 baht or RM160 for 2 days. The good thing about this package is that ada tour guide yang boleh cakap English, tunggu je dekat lobby, diorang akan tolong ambilkan kita ke sana, insurans n lunch is provided. So, banyak keistimewaan yang dapat diperolehi bila beli pakej ni.

Bila dah duduk survey2 ni, malam pun tiba. Kitorang rasa lapar sangat2. Kitorang pergi laa dinner yang berdekatan. Lagi satu nak pesan, kalau korang datang Krabi untuk percutian bajet, nasihat saya ialah jangan makan dekat restoran mewah. Mahal kottt.. Nak murah? Makan je dekat gerai2 tepi jalan n cari logo halal. InsyaAllah selamat. Aku ada je gambar dinner ni tapi x boleh nak post sebab aku dah compile kan semua gambar menjadi satu. So, tunggu la untuk next post yer. Penat menulis. Hahhahaha.

Stay tuned for 2nd part. Ok? So long. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment