Thursday 21 December 2017

Trip to Yogyakarta (Part 3)

Assalamualaikum semua.

Sudah 2 hari berkampung di Yogyakarta, ayuh kita sambung dengan aktivitti yang lebih menarik perhatian korang.

DAY 3

Macam biasa laa, trip bermula pada jam 7 pagi. Agak pelik gak la start trip pukul 7 pagi sebab dekat Malaysia, biasanya kita baru je habis sembahyang Subuh n sambung tidur balik... hahahaha. Tapi kat sana, pukul 5 pagi je dah nampak matahari tau..

Perjalanan dimulai ke Pantai Timang. Kat sini, yang famous nya adalah gondola dan pantai yang cantik. Perjalanan ke sana mengambil masa selama 2 jam setengah. Mak aih, jauh nau... Dah la jauh, berbukit pulak tu. Pening kepala weyh. Mujur tak termuntah.

Kami tiba di sana pada jam 9.30 pagi. Driver ada bagitahu kami yang sehari sebelumnya, pantai timang ni ditutup sebab hujan lebat. Ok. Sampai je kat sana, kami order lobster dulu. So, bila balik dari Timang, terus boleh lunch. Nyum nyum nyum. Biasanya harga lobster ni mahal nak mampus. Mencecah ratusan Ringgit. Namun kat sini, sangat murah harganya tau. Harga untuk 3 orang makan hanya 550,000 IDR (RM165.50). Sampai je kat sana, terus tengok jenis2 lobster yang kami nak makan tu. Lepas booking tu, owner kedai kasi aku pegang lobster. Mula2 tu agak cuak la sebab takut kena sengat !! Tapi aku berjaya kawal keberanian aku tu..

Dah siap booking lobster, kami naik jeep ke Pantai Timang. Kat sini ada 2 option kalau nak pergi sana, sama ada nak naik jeep atau ojek (motor). Kalau naik jeep, harganya 350,000 IDR. Kalau naik ojek, cuma 50,000 IDR. Time tu, kitorang naik jeep. Jalan ke sana amat laa, berbatu bata. Boleh sakit buntut weyh. Hampir 20 minit dalam jeep tu, sampai juga kami ke Pantai Timang tu. Subhanallah. Panorama dekat sana sangat cantik. Cuma yang spoilnya air sangat keruh sebab Jogjakatrta dilanda hujan lebat. Lagipun, semalam Pantai Timang ditutup sebab hujan. Alhamdulillah dapat pergi ke Pantai Timang sebab kalau pergi semalam, memang kena patah balik laa. Dah la nak ke sana, sudah memakan masa sebanyak 2 jam setengah. Fuhhh... Macam biasa laa. Bergambar bagai nak rak. Ok. Tiba masanya untuk kami naik Gondola. Ya la. Lee Kwang Soo dari Running Man pun naik gondola tu tau. Harga untuk naik gondola tu adalah 200,000 IDR dan jambatan tu adalah sebanyak 100,000 IDR. Harus diingat, kalau nak naik gondola, balik pun kena naik gondola. Sama dengan jambatan.

Untuk pengetahuan anda, gondola tu ada 6 roda. 4 roda di bawah dan 2 roda di atas. Gondola tu memang tak ada safety measure. Contohnya, kitorang tak pakai safety jacket pun. Memang terbaik.. hahaha. Masa naik tu tak de la takut sangat, bila dah nak sampai tu ada la rasa cuak, sebab diorang guna tenaga manusia je tau utk carry ke seberang sana. Mak aih. Sampai ke seberang sana jugak, kami bergambar bagai nak rak. Posing pun kena la mengancam...

Ok. Done. Dah penat bergambar, masa untuk lunch. Nyum nyum nyum, sampai je kat kedai lobster tu, diorang terus serve lobster dengan cumi (sotong) goreng, tempe macak kicap, lobster cheese, lobster masak cili dengan sambal yang padu amat !! Sedap tak terkata.

Ok. Dah siap makan, terus driver kami bawa menuju ke Jurang Tembelan. Harga masuk ke sana cuma 8,000 IDR (RM2.50) Kat situ ada banyak spot yang boleh bergambar, kat situ yang famous sekali adalah gambar perahu yang berdiri kukuh, hanya dengan 2 batang buluh di bawahnya. Aummm,, ngeri siakkk..

Lepas visit Jurang Tembelan ni, kami ke Hutan Pinus. Namun, setibanya kami di sana, hutan itu ditutup sebab banyak pokok tumbang. Sedih lagi. Raut wajah ku mula menggambarkan perasaan sedih yang amat. Pak Arjun sedar akan hal ini, lalu memberitahu kepadaku "Jangan pernah serik untuk datang ke Jogja lagi ya bang Syauqi". Ok. Fine.

Afterwards, our journey continues to Gumuk Pasir and Parangtritis Beach. First, we arrived at Gumuk Pasir. There, we can play sand dunes. Somehow, due to rain, the condition of sand is not suitable to play. Disappointment continues again. We just manage to take picture of playing cradle.

Then, we went to Parangtritis Beach. There, the atmosphere is very dull as Yogyakarta was currently in the state of emergency due to massive flood. We can't do anything much as there is no electricity, crowds also can't be seen. Hurrmmm.. bit gloomy I guess. State of despair comes again as Pak Arjun quickly noticed based on my face expression. "Jangan serik lagi untuk datang ke Jogja ya". Again. Pak Arjun said it out for second time. Ok.

Around 5.45 p.m., it is time for us to go back to hotel in order to get some rest before going to Malioboro Street for another round of window shopping. Ok. Dalam pukul 8 malam, kami bergerak ke Jalan Malioboro, masuk ke dalam Malioboro Mall. Masa nak dinner tu, ada terfikir gak, nak makan tempat yang bersih as previously, we have been lied with low quality of dinner, thanks to our first night dinner. Ok. Kita nampak Pizza Hut. Apalagi, melantak la kami kat sana.

Harga seorang makan kat sana cuma 38,000 IDR (RM11.40). Consist of a main dish, appetizer and drinks. Ok la. Compared dengan Pizza Hut Malaysia, sorang makan je dah nak dekat RM20.00. Lepas makan, terus balik hotel, get another round of rest, because tomorrow will be our last day at Yogyakarta. Hurrmmm.. sedih la sebab esok dah nak kena balik Malaysia.

Alright guys, stay tuned for my last part (Part 4) at Yogyakarta very soon. So long for now. Bye.